ConvescotesDestaques

SERRO, OS SABORES DA CIDADE ENCANTADA QUE PAROU NO TEMPO II

O registro abaixo é do segundo convescote no Serro. O primeiro foi em 2017, ocasião em que cedemos o conteúdo para outro blog. Para contextualizar o leitor e conhecer mais a região, recomendamos a leitura do primeiro registro antes deste. Clique aqui para acessar.

É sabido que a história de um povo pode ser contada de diversas formas. Uma delas é através das suas manifestações culturais. Por isso, escolhemos a maneira literalmente mais gostosa de aprendê-la: a gastronomia.
De fato, voltar ao Serro é sempre uma oportunidade de conhecer um pouco mais sobre a história de Minas. Não foi diferente desta vez. Partimos cheios de vontade de revisitar lugares e reencontrar pessoas com as quais nos conectamos em outros convescotes. Mas não deu. Foram tantas as novas possibilidades, que preferimos deixar a maior parte das antigas experiências para uma já prometida futura viagem ao Serro, exclusivamente para os necessários revivals.
Claro que antes de ir procuramos ouvir quem conhece Minas não só direito como também pelo avesso: o amigo e opsófago Eduardo Avelar. Em razão das dicas recebidas, organizamos o roteiro indo por Curvelo e voltando por Conceição do Mato Dentro.
As primeiras paradas foram em Milho Verde e São Gonçalo do Rio das Pedras, distritos que já havíamos visitado no convescote anterior. Em Milho Verde, a parada foi só para tomar um fôlego. Precisávamos
seguir até São Gonçalo para ir ao Bar do Pescoço.
Reza a lenda que ninguém pode dizer que conhece o distrito sem ter comido a batata frita com alho servida no bar. De fato, só ela já valeria todo o perrengue que passamos com nosso sedan nutella numa estrada de terra raiz. Driblando um estresse aqui outro ali, chegamos bem na hora do almoço. Famintos e sedentos, foi como ter chegado ao Éden. Teve cerveja geladíssima, petiscos inigualáveis, almoço em cima do fogão a lenha e teve o Pescoço. Conhecendo o dono deste bar, a gente entende por que existem outros tão ranzinzas. É que toda a simpatia ficou concentrada no Pescoço. Da chegada à saída, foi só gentileza conosco. Além da batata frita e da simpatia do dono, impossível não registrar a malagueta seca com alho, que passou de coadjuvante a protagonista assim que chegou à mesa.
Um pulo de São Gonçalo ao Serro e chegamos à casa da Maguinha, nosso pouso nas duas noites seguintes. Nossa anfitriã e guia pelos atrativos serranos é mais um daqueles exemplos de pessoas que fizeram o movimento de retorno da cidade grande para o interior. Saiu do mercado financeiro para se reconciliar com a vida pacata, oferecendo uma opção de bed & breakfast na linda e tradicional casa da família.
Chegamos até ela pela valiosa indicação do amigo Tulio Madureira, sempre disposto a abrir caminhos a quem se dispõe a colocar o Serro no lugar de destaque turístico que a cidade merece. O turista agradece. O que mais pode encantá-lo do que vivenciar o cotidiano do destino que visita? Compartilhar a rotina da família – a mãe, Dona Terezinha, e os filhos, Luis Felipe e Maria Fernanda – foi, sem dúvida, o ponto alto da viagem. Confortavelmente instalados, com calor humano e prosa boa, descansamos os ossos para a última atividade do dia: uma esticada ao Restaurante da Dodoia & Juninho.
Dia seguinte, café da manhã maravilha à mesa, mais prosa boa, e saída para a primeira atividade do dia: visita a uma cachaçaria artesanal. Na fazenda, fomos recebidos pela Marilene e os filhos, Ana Cecília e Matheus. Alvanato, o marido, estava na lida e só nos encontrou depois. Marilene nos mostrou a casa típica das antigas fazendas mineiras, um aconchegante sobrado com varanda voltada para o nascente. Contou das habilidades da sogra, Dona Salete, doceira de mão cheia, que estava ausente naquele dia. Nos levou para ver o moinho d’água, que funciona normalmente. Não pudemos vê-lo em atividade por causa do pouco volume de água, resultado do período de estiagem. Chegamos ao alambique, quando Alvanato se juntou ao grupo para explicar o processo de produção. O alambique não é a atividade econômica principal da fazenda, voltada à criação de gado leiteiro e de corte. Foi recentemente reformado, com instalação de tanques de inox para estocar cachaça com 1, 2 e 3 anos de guarda. A joia da coroa, uma cachaça sem madeira, com 10 anos de guarda, não é comercializada sob nenhuma hipótese. Fica estocada num pequeno tonel, de onde alguns mililitros são extraídos para presentear uns poucos privilegiados. Felizmente, era um dia de sorte e fomos um deles.
De volta à estrada, o próximo destino foi a Fazenda e Queijaria Vitória, de Eduardo José de Melo, produtor do queijo Ivituruy. Sua esposa Marina – que extravasa simpatia e amabilidade – nos recebeu e fez sala até a chegada do Eduardo, que também estava na lida diária. A conversa rolou solta e perdemos a noção do tempo, entre uns (muuuitos) queijins e cachacinhas. Quando assustamos, já era meio da tarde. Hora de ver in loco como se faz um queijo cuja qualidade enche de orgulho os mineiros. Tivemos uma aula presencial, da ordenha à maturação. Algo para se guardar com carinho nos escaninhos da memória. Depois dela, fica fácil compreender a formação identitária da região, bem como a importância do primeiro bem registrado como Patrimônio Cultural e Imaterial de Minas Gerais neste processo.
A princípio, o almoço seria apenas para cumprir a liturgia das refeições cotidianas. Mas, aí, a gente voltou no Restaurante da Dodoia & Juninho. Mas, aí, tinha um retardatário almoçando um mexidão. Crescemos o olho e encaramos o bruto, devidamente acompanhado por um indefectível zoiudo. Bem alimentados, mas com a locomoção e o raciocínio meio comprometidos, fomos para a casa de Maguinha fazer a necessária siesta.
Já recuperados, saímos em busca das indefectíveis compritchas. Entre encomendas e consumo próprio, a shopping time foi bastante intensa. Primeira parada no Sabor da Roça, tentação consumista já identificada no convescote anterior e novamente responsável por significativa baixa nas finanças do casal. De lá, fomos ao Trem-ruá, grife do queijo, do Tulio Madureira. Mais queijos e uma tábua personalizada para causar entre os amigos. Novamente de bolsos vazios e porta-malas cheio, #partiupracinha para uma noite de Bolerata. O evento foi criado em 2002 e apresenta serenatas e boleros executados nas sacadas do casario colonial do centro histórico da cidade. Uma variação da Vesperata de Diamantina, menos turística e mais democrática. Gostamos muito.
Manhã seguinte, hora de arrumar as trouxas e voltar. Outro café da manhã irrepreensível, um último bate-papo com as anfitriãs serranas, e finalmente pegamos a estrada com destino a Conceição do Mato Dentro. A missão era conhecer Dona Lélia, verdadeiro repositório da cultura gastronômica mineira, para registrar um tesouro culinário: o pastel de angu. Sem endereço, perguntamos por ela em um posto de gasolina. “Dona Lélia do pastel? Claro que sei”, foi a resposta do frentista. Chegar foi fácil. Mal sabíamos que a dificuldade seria virar as costas para tanta sabedoria depois. Quando o assunto foi seu ofício, conta que aprendeu e preservou a receita de sua mãe, que por sua vez aprendeu com a escrava que a criou. A fama da iguaria ultrapassou a Serra do Espinhaço e conquistou paladares, fazendo com que a campainha não descanse com turistas o tempo todo à procura dos pastéis. Dona de uma impressionante memória, Lélia contou casos, relembrou fatos históricos e confidenciou, emocionada, passagens da vida em família. Os anos ao lado do companheiro Antônio foram tão marcantes que ela resolveu fazer-lhe uma homenagem insólita, mas que faz todo o sentido. Depois do seu falecimento, teceu uma toalha de mesa com aplicação de quadros das camisas de linho do marido. O motivo? Para que ele estivesse sempre à mesa com a família. Como não amar tanta ternura?
A última parada antes de retornar à nossa base foi no Chapa’rrals, em Santana do Riacho, Serra do Cipó. Conhecido de outras passagens, o restaurante oferece uma moquecada de camarão com pupunha digna de incontidos suspiros. Nada melhor para encerrarmos o prazeroso convescote, deixando aquele gostinho de quero mais.

Até a volta, Serro!

O blog arcou com todos os custos da viagem, não aceitando descontos, gratuidades ou presentes de qualquer natureza.

Este é blog não tem fins comerciais. Para informações relacionadas à comercialização dos produtos e serviços apresentados neste post, sugerimos contato direto com os fornecedores por meio dos hiperlinks.

 

 

Compartilhar:

90 comentários

  1. RobertStorm 11 fevereiro, 2019 at 02:57 Responder

    Hello!

    Bitcoin price is falling down. What to do?

    You have to increase the number of coins until the price of Bitcoin starts rising again!

    The best choice for this is http://dcbtc.info

    DC-BTC increases bitcoins by 10% in 48 hours.
    You will automatically make a profit in to your bitcoin wallet.

    Start participating with small amounts and make a profit tomorrow!
    Guaranteed!

  2. DonaldBuice 5 março, 2019 at 21:29 Responder

    Hello!

    Do you know how to get +10% in bitcoins during your coffee break?
    Spend this time with benefits.

    Make fast donation to http://dcbtc.club and get automatically payout to your wallet after two days.

    For example, you donate 100$ in btc today, so you automatically get 110$ day after tomorrow.
    Reward will come directly to your btc wallet.

    Try and get reward!

    Bowered by Blockchain technology.

  3. ThomasEduby 3 abril, 2019 at 05:33 Responder

    We offer you the opportunity to advertise your products and services.
    Hi! There is an interesting offer for you. I want to offer the possibility of sending your commercial offers or messages through feedback forms. The advantage of this method is that the messages sent through the feedback forms are included in the white list. This method increases the chance that your message will be read. Mailing is made in the same way as you received this message.

    Sending via Feedback Forms to any domain zones of the world. (more than 1000 domain zones.).

    The cost of sending 1 million messages is $ 49 instead of $ 99.
    All us sites that have a feedback form. (10 million messages sent) – $349 instead of $649
    Domain zone .com – (12 million messages sent) – $399 instead of $699
    All domain zones in Europe- (8 million messages sent) – $ 299 instead of $599
    All sites in the world (25 million messages sent) – $499 instead of $999

    Discounts are valid until April 7!
    Feedback and warranty!
    Delivery report!

    In the process of sending messages, we do not violate the rules of GDRP.
    This message is created automatically use our contacts for communication.

    Contact us.
    Telegram – @FeedbackFormEU
    Skype – FeedbackForm2019
    Email – feedbackform@make-success.com

    Best wishes

  4. JamesMup 5 abril, 2019 at 21:26 Responder

    We offer you the opportunity to advertise your products and services.
    Good man! There is a good offering for you. I can send your commercial offers or messages through feedback forms. The advantage of this method is that the messages sent through the feedback forms are included in the white list. This method increases the chance that your message will be read. The same way you received this message.

    Sending via Feedback Forms to any domain zones of the world. (more than 1000 domain zones.).

    The cost of sending 1 million messages is $ 49 instead of $ 99.
    All us sites that have a feedback form. (10 million messages sent) – $349 instead of $649
    Domain zone .com – (12 million messages sent) – $399 instead of $699
    All domain zones in Europe- (8 million messages sent) – $ 299 instead of $599
    All sites in the world (25 million messages sent) – $499 instead of $999

    Discounts are valid until.
    Feedback and warranty!
    Delivery report!

    In the process of sending messages, we do not violate the rules of GDRP.
    This message is created automatically use our contacts for communication.

    Contact us.
    Telegram – @FeedbackFormEU
    Skype – FeedbackForm2019
    Email – feedbackform@make-success.com

    All the best

  5. Jamesdus 9 abril, 2019 at 21:03 Responder

    My name is Pete and I want to share a proven system with you that makes me money while I sleep! This system allows you to TRY the whole thing for F R E E for a whole 30 days! That’s right, you can finally change your future without giving up any sensitive information in advance! I signed up myself just a while ago and I’m already making a nice profit.

    In short, this is probably the BEST THING THAT EVER HAPPENED TO YOU IF YOU TAKE ACTION NOW!!!

    If you’re interested in knowing more about this system, go to http://globalviralmarketing.com/?ref=qkgWOPkN5RoC1NWh and try it out. Again, it’s FREE!

    You can thank me later

    /Pete

  6. Glennjoype 15 abril, 2019 at 03:32 Responder

    We offer you the opportunity to advertise your products and services.
    Hi! That is an amazing offers for you. I can help you with sending your commercial offers or messages through feedback forms. The advantage of this method is that the messages sent through the feedback forms are included in the white list. This method increases the chance that your message will be read. Mailing is made in the same way you received this message.

    Sending via Feedback Forms to any domain zones of the world. (more than 1000 domain zones.).

    The cost of sending 1 million messages is $ 49 instead of $ 99.
    All us sites that have a feedback form. (10 million messages sent) – $349 instead of $649
    Domain zone .com – (12 million messages sent) – $399 instead of $699
    All domain zones in Europe- (8 million messages sent) – $ 299 instead of $599
    All sites in the world (25 million messages sent) – $499 instead of $999

    Discounts are valid until April 20
    Feedback and warranty!
    Delivery report!

    In the process of sending messages, we do not violate the rules of GDRP.
    This message is created automatically use our contacts for communication.

    Contact us.
    Telegram – @FeedbackFormEU
    Skype – FeedbackForm2019
    Email – feedbackform@make-success.com

    Thanks for reading.

  7. JamesUnwig 18 abril, 2019 at 17:19 Responder

    Hi,

    I’ve been visiting your website a few times and decided to give you some positive feedback because I find it very useful. Well done.

    I was wondering if you as someone with experience of creating a useful website could help me out with my new site by giving some feedback about what I could improve?

    You can find my site by searching for “casino gorilla” in Google (it’s the gorilla themed online casino comparison).

    I would appreciate if you could check it out quickly and tell me what you think.

    casinogorilla.com

    Thank you for help and I wish you a great week!

  8. TotoJitu 7 maio, 2019 at 12:27 Responder

    Very superb information can be found on web site. “I believe in nothing, everything is sacred. I believe in everything, nothing is sacred.” by Tom Robbins.

  9. sewa mobil palembang 9 maio, 2019 at 05:11 Responder

    Somebody necessarily lend a hand to make significantly articles I might state. This is the very first time I frequented your web page and up to now? I amazed with the analysis you made to make this particular publish incredible. Great process!

  10. oprol evorter 13 maio, 2019 at 12:54 Responder

    I have been exploring for a little bit for any high-quality articles or weblog posts on this kind of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this website. Studying this information So i?¦m happy to exhibit that I have an incredibly excellent uncanny feeling I came upon just what I needed. I so much indisputably will make certain to don?¦t omit this website and give it a look regularly.

  11. how to get help in windows 10 27 maio, 2019 at 15:12 Responder

    I was wondering if you ever considered changing the layout of your website?
    Its very well written; I love what youve got to say.
    But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.
    Youve got an awful lot of text for only having 1 or two pictures.
    Maybe you could space it out better?

  12. how to get help in windows 10 27 maio, 2019 at 15:17 Responder

    I have been browsing online more than 3 hours today, yet I never
    found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me.
    In my opinion, if all web owners and bloggers made good
    content as you did, the net will be a lot more useful
    than ever before.

  13. bizimle büyümeye yön verin 30 maio, 2019 at 06:16 Responder

    Pretty section of content. I just stumbled upon your weblog and in accession capital to assert that I get in fact
    enjoyed account your blog posts. Any way I will be subscribing to your feeds and even I achievement you
    access consistently fast.

  14. how to get help in windows 10 30 maio, 2019 at 09:51 Responder

    Hi! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are you using for
    this website? I’m getting fed up of WordPress because I’ve had
    issues with hackers and I’m looking at options for another platform.
    I would be great if you could point me in the direction of a
    good platform.

  15. nike react 30 maio, 2019 at 10:42 Responder

    An fascinating discussion is value comment. I think that you should write extra on this topic, it may not be a taboo topic however usually people are not sufficient to speak on such topics. To the next. Cheers

  16. jordan retro 31 maio, 2019 at 16:27 Responder

    After research a couple of of the weblog posts in your website now, and I actually like your method of blogging. I bookmarked it to my bookmark web site record and shall be checking again soon. Pls try my web page as well and let me know what you think.

  17. gamefly free trial 1 junho, 2019 at 20:09 Responder

    Thanks on your marvelous posting! I definitely enjoyed reading it, you will be a great author.I will ensure
    that I bookmark your blog and definitely will
    come back down the road. I want to encourage one to continue
    your great writing, have a nice holiday weekend!

  18. gamefly free trial 2 junho, 2019 at 01:34 Responder

    Hmm it seems like your site ate my first comment (it was super long) so I guess I’ll just
    sum it up what I submitted and say, I’m thoroughly enjoying your
    blog. I too am an aspiring blog writer but I’m still
    new to everything. Do you have any points for rookie blog writers?

    I’d genuinely appreciate it.

  19. gamefly free trial 3 junho, 2019 at 23:44 Responder

    Terrific work! That is the kind of information that are
    meant to be shared around the web. Shame on Google for now
    not positioning this put up higher! Come on over and discuss with my site .
    Thank you =)

  20. article 13 junho, 2019 at 06:30 Responder

    I simply want to tell you that I am just new to blogging and truly enjoyed this web-site. Very likely I’m going to bookmark your site . You actually have amazing well written articles. Appreciate it for sharing with us your web site.

  21. Evan Jans 16 junho, 2019 at 22:49 Responder

    After study a few of the blog posts on your website now, and I really like your manner of blogging. I bookmarked it to my bookmark web site record and shall be checking back soon. Pls check out my website online as nicely and let me know what you think.

  22. tinyurl.com 17 junho, 2019 at 20:46 Responder

    I like the valuable info you provide in your articles. I will bookmark your blog and check
    again here regularly. I’m quite certain I will learn many
    new stuff right here! Best of luck for the next!

  23. plenty of fish dating site 22 junho, 2019 at 03:07 Responder

    Wonderful goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you are just too
    wonderful. I actually like what you have acquired here, really like what you’re stating and the way in which you say it.
    You make it entertaining and you still take care of to keep it wise.

    I can not wait to read much more from you. This is really a terrific web site.

Deixe um comentário

Seu e-mail não será publicado. Campos obrigatórios estão marcados com *.